Even binnenstappen bij..


NEW NIKKIE SHOES


Sinds vier jaar runt Wietske Kooks de New Nikki Shoes in Den Haag. De 61-jarige vrouw wilde altijd al zelfstandig zijn en vond haar passie in schoenen. "Het loopt enorm goed. Vooral de sjaals, die gaan als een trein."

Nieuwe passie

De winkel is zelf al vele jaren ouder, opgestart in 1974 door Nico Oostra. In eerste instantie een kleine winkel die voornamelijk was gespecialiseerd in heren- en damesschoenen. Sinds 1995 zit de winkel in het winkelcentrum aan het De Savornin Lohmanplein. Wietske, altijd in voor een nieuwe uitdaging, besloot de herenschoenen te schrappen en zich alleen te focussen op dames. Naast schoenen, verkoopt ze ook panty’s, sjaals, armbanden en tassen.


“Ik werkte in de bouw, maar wilde altijd al iets voor mijzelf beginnen. Ik kreeg een pand ad hoc, hier in het winkelcentrum en verkocht vazen. Het ging zo goed. Toen hoorde ik dat diegene die de winkel had gekocht het niet meer wilde en toen heb ik het aangenomen”, vertelt Wietske Kooks trots als ze achter de toonbank staat en klanten één voor één binnendruppelen.

'In het begin was het even puzzelen. De leveranciers hebben me enorm geholpen'

In het begin was het nog even puzzelen, aldus Kooks. “Ik had eigenlijk geen verstand van schoenen, de leveranciers hebben me enorm geholpen. Zoals Mark Engelman van Marco Tozzi, Thom Westerkamp van Caprice en Louis Seelen van Seelen Import. De mannenschoenen verkochten gewoon niet goed genoeg. Daardoor ben ik me gaan focussen op vrouwen, dat was ook het advies. En sindsdien loopt het enorm goed. Vooral de sjaals, die gaan als een trein.”

Betaalbaar

Eén van de belangrijkste eisen voor de onderneemster is dat schoenen betaalbaar moeten zijn. “In deze buurt is dat belangrijk. Dit winkelcentrum ligt net naast het Statenkwartier. Je hebt net niet de crème de la crème die hier over de vloer komt. En zeg zelf, schoenen die meer kosten dan 180 euro, dat is best duur. Want de prijs wil niet alles zeggen. Je hebt heel veel schoenen die goedkoper zijn maar beter qua kwaliteit. Mensen kopen hier veel bewuster. Ik sta daarachter. Schoenen moeten goed zijn, ondanks de prijs”, vertelt ze als ze één van de klanten helpt en de nieuwe schoenen gelijk inspuit. “Anders worden ze lelijk in de regen.”

De naam Nikki is afgeleid van Nick en Rick, die de winkel samen begonnen. Eén van de langste werknemers is een paar jaar geleden overleden, maar klanten vragen nog steeds naar haar, aldus Kooks. “Ze heeft hier toch haar tachtigste gewerkt en me ook zoveel geleerd. Mensen vragen nog steeds naar haar. Dat is heel bijzonder. Deze winkel is ook een soort huiskamer, mensen komen langs voor een praatje, niet alleen voor schoenen. Echt zoveel mensen kenden haar. Zij was ‘de winkel’.”

Verandering

Hoewel de onderneemster nu gesloten is op maandag, wil ze daar graag verandering in brengen. “De winkel was nooit open op maandag, maar ik hoor juist dat hier veel mensen komen op die dag. Nu zijn er naast me nog een paar panden gesloten op die dag, waardoor je niet veel reuring hebt op een maandag. Maar ik zie een verandering. De Albert Heijn wordt nu ook verbouwd en is straks veel groter. Het wordt hier steeds mooier”, aldus Kooks. Eén van de nieuwe klanten probeert ondertussen een paar schoenen uit. “Eerlijkheid is wat belangrijk is”, vertelt Kooks ondertussen. "Als iets niet mooi staat, dan zeggen we dat gewoon. Dat waarderen mensen denk ik ook.”