EXPO & ZO

HØKSCHOENEN EN DIJLAARZEN

Never a dull day in de schoenenbranche. Van de grote modebeurzen tot verassende exposities en trending topics op social media. Werk in en privé lopen daardoor regelmatig in elkaar over. Ook zo’n moeite om de passie voor schoenen in je vrije tijd los te laten. The right SIZE biedt je een inspiratie op het gebied van opvallende uitjes, schoeisel en social media.

HØKSCHOENEN

Bennie Jolink, voormalig frontman van band de Achterhoekse band Normaal, heeft speciale høkschoenen en -klompen ontworpen. Jolink bedacht het woord høken in de jaren '70 met zijn band. Høken staat voor Achterhoeks losgaan en feesten op harde muziek.

Jolink ontwierp de schoenen als grap met Kops Schoenen, maar inmiddels liggen er plannen om de schoenen op de markt te brengen. Schoenmaker Gerton Kops verwacht de schoenen voor Hemelvaart op de markt te kunnen brengen. Daarnaast wil Kops Schoenen de høkschoenen op festivals en optredens aan gaan bieden.

MAGNETISCHE

SCHOENEN

De Britse garage-knutselaar Colin Furze houdt wel van een experimentje of twee. Voor zijn Youtube-kanaal maakt hij de meest bizarre creaties: van een elektrische gitaar met vlammenwerper tot een schommel die over de kop gaat.

Voor een van zijn nieuwste projecten droomde Furze ervan om – net als in zijn favoriete X-men films - over het plafond te lopen. De enthousiaste maker knutselde magnetische schoenen in elkaar, waarmee hij als het ware aan het plafond blijft plakken. Volgens Furze is het maken van de schoenen niet zo moeilijk; de uitdaging zit hem in het lopen. Via schakels aan touwen wordt de magnetische schoen weer losgemaakt van het plafond. Bij het zetten van een volgende stap is het vervolgens vechten tegen de zwaartekracht. Colin is het in ieder geval gelukt, al levert het vrij komische beelden op.

TASJE ERBIJ?

Boodschappen doen kan voortaan in stijl. Luxemerk Céline heeft een peperdure boodschappentas ontworpen.

Voor 480 euro kunnen consumenten een doorzichtige plastic tas van het merk bemachtigen. Op de tas prijkt niet alleen de merknaam, maar ook een iets minder galante waarschuwing: de plastic tas kan een gevaar vormen voor baby’s en kinderen.


De Franse ontwerpster Phoebe Philo heeft de tas voor Céline ontworpen. Voor liefhebbers is de tas tot 29 mei te koop in de Céline x Nordstorm pop-up store in Seattle.

DE GEKSTE SCHOEN

van het seizoen

Over Uggs verschillen de meningen al jaren. De een loopt letterlijk weg met de warme sloffen, de ander gruwelt ervan. Voor die laatste categorie mensen zal het nieuwste ontwerp van Ugg dan ook een doorn in het oog zijn. De Belgische ontwerper Glenn Martens bedacht een dijlaarzen variant van de Uggs: voor mensen die zowel hun voeten als benen graag warm houden. “Alsof je je voet in een warme pot met boter steekt”, aldus Martens over de Uggs.

AS SEEN ON INSTAGRAM


@park_wien

De Weense modeboetiek Park had een jaar geleden slechts 400 volgers op Instagram. Sinds het met de hoogbejaarde Erni Stollberg samenwerkt is dat aantal exponentieel gestegen. Dankzij de foto’s van Stollberg in extravagante outfits wist de winkel 50.000 volgers aan zich te binden.

@celine

Modehuis Céline houdt ook op Instagram de gemoederen bezig. Sinds februari is het merk actief op Instagram. Daarop zou je kiekjes mode en accessoires verwachten. Die post Céline ook volop, maar er verschijnen ook foto’s van rariteiten op de tijdlijn. Zo werden er foto’s van kapotte autobanden, bloemen, een borst en worstjes gepost. ‘Is dit account gehakt?’, vroegen volgers van het merk. De foto’s blijken geen ongelukje, maar een ‘opwarmertje’ voor de collectie van Céline.