KLANTONVRIENDELIJKE PASKAMERS

Het is geen geheim dat ik de laatste jaren de voorkeur geef aan online shoppen. Dat is niet alleen vanwege het grote assortiment en de fijne retourvoorwaarden die veel webwinkeliers aanbieden. Nee, er is nog een andere belangrijke reden waarom ik liever veilig achter mijn computer of telefoon shop: de paskamer.


Zelfs de meest leuke en inspirerende winkels hebben namelijk de neiging om de paskamer klantonvriendelijk te maken. Allereerst is er het onflatterende tl-licht, dat elk vlekje en bobbeltje extra uitlicht. En dan is er het gebrek aan netheid. Vooral de grotere ketens maken zich hier nog weleens schuldig aan. Wat achter de gordijnen gebeurt, blijft achter de gordijnen (en ruimen we niet op), lijkt de gedachte. Bij het binnenstappen word je verwelkomd door een mengsel van haren en stof op de grond, gecombineerd met een vleugje zweet.

'Sommige hippe boetiekjes werken met van die leuke houten klapdeurtjes, die alleen mijn romp verbergen'

Maar mijn aller-aller-allergrootste paskamerergernis is toch wel het gebrek aan privacy. Dat begint al bij het gordijntje, wat op miraculeuze wijze nooit helemaal dicht kan. Sommige hippe boetiekjes werken met van die leuke houten klapdeurtjes, die alleen mijn romp verbergen. Feest voor de langere voorbijganger, die een blik op mij in mijn onderbroek kan werpen.


Dergelijke winkeltjes hangen hun spiegel ook altijd buiten de paskamer. De reden hiervoor blijft mij een raadsel. Wellicht dient het ter vermaak voor het winkelpersoneel. Zo saai als er de hele dag niets te keuren valt! Ik snap heus dat ze hiermee het contact met de klant willen bevorderen, maar daar zijn ook oplossingen voor die klantvriendelijker zijn. Bij Topshop in Londen kan je via een knop in de paskamer om assistence vragen. Zij laten daarmee de keuze aan de klant. En daar houd ik van!

Consument en fervent schoenenliefhebster Fleur schrijft iedere editie met een knipoog over de schoenenwereld.