VINGINO
DNA FOOTWEAR


Dorenda van de Ven

Dorenda van de Ven heeft inmiddels haar tweede seizoen in de branche achter de rug. Aan de vertegenwoordiger van Vingino en DNA Footwear de taak om de merken uit te bouwen. Zeker met het relatief nieuwe DNA is nog genoeg terrein te winnen. “We merken dat DNA nu bekend begint te worden in schoenenland.”

De bankensector

“Ik ben mijn carrière begonnen als store manager bij de Hoogenbosch Retail Group en daarna eigenlijk per toeval in de bankensector beland. Ik kreeg de kans om binnen de Rabobank een traineeship te volgen. Dat leek me wel tof, iets totaal anders. Ik dacht het een formele wereld zou zijn, maar dat bleek totaal niet het geval. Ik werkte met klanten en collega's die allemaal uit de regio kwamen en er hing een hele informele sfeer.”


Affiniteit met het product

“Ik heb uiteindelijk 6,5 jaar bij de Rabobank gewerkt. Op den duur miste ik de affiniteit met het product. Daar kwam bij dat de bank reorganiseerde. De regio's werden groter, waardoor er weinig plek was voor de persoonlijke relatie met klanten. Ik kende Dennis (van de Roer, red.) van Vingino al van mijn tijd bij de Hoogenbosch Retail Group. We raakten weer in contact en zo is het balletje gaan rollen. Sinds 2017 verzorg ik de sales van zowel DNA Footwear als Vingino. In mijn portefeuille heb ik de key accounts. En ik doe het westelijke halfdeel van de provincies.”

Middenin het seizoen

“Ik kende de schoenenbranche nog niet zo goed, maar soms moet je risico's nemen in het leven. Het eerste seizoen was best even wennen. Ik begon in september, middenin het seizoen. Dit seizoen was ik ook betrokken bij de ontwikkeling van de collectie. Dan zit je er toch wat lekkerder in.”

Ons kent ons

“Ik heb het gevoel dat binnen de schoenenwereld iedereen elkaar kent. In C.A.S.T. zie je dat iedereen elkaar begroet. Wat dat betreft ben ik nog een leek. Al begint het nu een beetje te komen dat ik op beurzen mensen herken. Ze zeggen weleens: als je eenmaal in de schoenenwereld zit ga je nooit meer weg. Dat begin ik nu te snappen.”

Uitbouwen DNA Footwear

“Met Vingino hebben we vanuit de kleding onze naam al aardig opgebouwd. Aan ons de taak om dat uit te breiden en toch dichtbij ons merk te blijven. Het eigenzinnige, stoere van de collectie moet terug blijven komen. Met DNA Footwear hebben we nog best een weg te gaan. Dit is het derde seizoen dat we de verkoop zelf doen. Afgelopen seizoen hebben met dit merk we de Eyecatchers voor ANWR-Garant gedraaid. Dan merk je dat je in schoenenland bekend gaat worden.”

'Ze zeggen weleens: als je eenmaal in de schoenenwereld zit ga je nooit meer weg. Dat begin ik nu te snappen.'

De afwisseling..

“tussen de damesschoenen van DNA Footwear en kinderschoenen van Vingino is prettig. Je hebt totaal verschillende collecties en totaal verschillende klanten. Bovendien worden de kinderschoenen aan het begin van het seizoen ingekocht en de damesschoenen wat later. Dat werkt goed.”

Ontwikkeling

“We zijn heel nauw betrokken bij de totstandkoming van de collecties. Van tevoren gaan we op pad om inspiratie op te doen: op de catwalk, in winkels. Dat nemen we mee in de ontwikkeling. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken. Soms heb je een heel specifiek idee over een schoen, daarna krijg je een sample binnen en dan schrik je een beetje van het resultaat! Of je denkt vanuit je klanten mee te krijgen dat iets goed gaat verkopen, en dat blijkt dan toch niet zo te zijn. Dat hoort bij ondernemen.”

Veelal hetzelfde aanbod

“Je ziet terug in de collecties dat ondernemers weinig risico 's durven te nemen. Iedereen koopt nu bijvoorbeeld bikerboots in en dat komt terug in de collectieontwikkeling. Het maakt veelal niet meer uit bij welk merk of bij welke winkelier je binnenstapt; ze hebben allemaal hetzelfde aanbod. Dat snap ik wel. Als je een eigen onderneming hebt is risico nemen niet makkelijk.”

Hard werken

“Ik houd van hard werken. Het kan me niet druk genoeg zijn, zoals tijdens het inkoopseizoen. Mijn verloofde heeft een horecabedrijf en werkt 's avonds en in het weekend. Daardoor is het ook minder erg om af en toe over te werken.”

Trouwen

"In augustus ga ik met mijn verloofde trouwen. We wonen samen in Den Bosch, daar kom ik ook vandaan. Het is er heel gemoedelijk. Iedereen kent elkaar. Wij wonen aan de rand van het centrum en dat komt goed uit, want mijn partner en ik zijn vrij bourgondisch. We gaan regelmatig de stad in."

Op de reislijst

"Ik en mijn vriend zijn echte reizigers. Hij kampeert het liefst met een tentje. Dat heb ik een tijd geleden voor het eerst gedaan en is me zo goed bevallen! Je hebt zoveel vrijheid en staat 's ochtends bij het openritsen van je tent direct in de natuur. Momenteel zijn we druk bezig met het plannen van onze honeymoon. We willen naar de Filipijnen: de mooie natuur en parelwitte stranden bezoeken."