SECTORPROGNOSE

'De goede jaren van weleer zijn nog lang niet in zicht'


Schoenwinkels zagen hun verkoopvolumes het afgelopen jaar met 1,8 procent stijgen. De omzet steeg zelfs met 2,3 procent. Maar kleine schoenwinkels behalen nog altijd flinterdunne of zelfs negatieve winstmarges. Toch kunnen ook deze kleinere partijen een vuist maken tegen scherpe concurrentie, stelt ABN Amro in haar sectorprognose.


Niet iedereen deelt mee

In haar sectorprognose zoomt ABN Amro in op zowel de schoenenbranche als de detailhandel als geheel. De Nederlandse detailhandel groeide in 2017 met 3 procent; dat is het sterkste tempo sinds 2006. Dankzij hogere prijsvoering steeg de omzet zelfs met 4,5 procent.

Onder het oppervlak is het beeld echter minder positief. Niet iedere detaillist deelt mee in de stijgende verkoopvolumes. “De recente faillissementsaanvraag van de Kijkshop bevestigt dat retailers niet zonder meer profiteren van de economische groei", luidt de sectorprognose. "De consument is kritischer geworden en bezoekt de winkelstraat minder vaak dan pakweg tien jaar terug. Bovendien besteedt hij of zij een gestegen deel van het inkomen online. Ook de vergrijzing kan een spelbreker zijn: de oudere generatie bezoekt de winkelstraat relatief weinig." Deze generatie is vaak minder modebewust en doet langer met een paar schoenen. Schoenwinkels hebben daarnaast te maken met concurrentie vanuit kledingwinkels. Zij breiden hun assortiment steeds vaker uit met schoeisel.

Dat de schoenenbranche nog altijd onder deze veranderingen lijdt, is terug te zien in de cijfers. De verkoopvolumes liggen vandaag de dag 27 procent onder het niveau van voor de crisis. Vorig jaar verdwenen per saldo 53 filialen van schoenwinkels uit het straatbeeld.

Onderscheiden is het toverwoord

Aan retailers de uitdaging om zich te onderscheiden van de concurrentie. Maar dat is niet gemakkelijk. Consumenten die de inhoud van hun garderobekast willen vernieuwen hebben tal van opties: in de winkelstraat, maar ook online via platformen als Zalando en Topshoe. Want of het nu gaat om kleding, schoenen of verzorging; er is sprake van een forse groei van de internetverkopen.


ABN AMRO gelooft in dat opzicht vooral in de combinatie van offline en online, waarbij de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft. "Het is in die context ook van belang om in de fysieke winkel in te zetten op eigenschappen die online niet of nauwelijks in te vullen zijn: het uitproberen van producten, entertainment brengen, kennis en deskundigheid bieden."

Transitie naar omnichannel

De bank erkent dat beperkte winstmarges het voor winkeliers lastig maken om de transitie naar ‘omnichannel’ te maken. Het beheren van een webshop is arbeidsintensief en niet altijd winstgevend. “De consument kan een online bestelling vliegensvlug voltooien via muisklikken, maar de retailer moet de producten uitzoeken, verzamelen en regelen dat deze bezorgd worden. Hier ontstaan extra kosten. Zeker voor retailers met weinig schaal is het vaak niet efficiënt om zelf een webshop te openen.”

Er zijn echter andere mogelijkheden, bijvoorbeeld door samen te werken. Met een eigen website kun je inspelen op de oriëntatiefase van de consument, terwijl je je producten op bestaande platforms als Topshoe daadwerkelijk kunt verkopen. Zo kunnen retailers met weinig slagkracht alsnog aanspraak maken op de omzet die online geboekt wordt.

Goed personeel en contactmomenten

In de fysieke winkel kan de retailer zich onderscheiden middels goed personeel. “In plaats van primair te focussen op het minimaliseren van de personeelskosten ten opzichte van de concurrentie, is het belangrijk voor retailers om te kijken naar wat goed personeel het bedrijf kan opleveren."

Ook het genereren van meer contactmomenten met de klant biedt mogelijkheden. Denk daarbij aan het bieden van pasvormen, waardoor je meer te weten komt over de klant en loyaliteitsprogramma's kunt versterken. Ook gratis schoenreparaties en poetsbeurten kunnen meer contactmomenten opleveren.

Prognose 2018

Voor 2018 verwacht ABN Amro een groei van 1,5 procent voor de schoenenbranche. De consument heeft meer vertrouwen in de economie én meer te besteden. "Hij of zij besteedt echter niet per se het geld in een schoenenwinkel, zo tonen meerdere van de laatste jaren aan. Wie gaat zich onderscheiden?